(ZA)ČUTI - Celostni model podpore mladostnikom

Projekt (ZA)ČUTI odgovarja na vse večje potrebe mladostnikov po psihosocialni podpori z inovativnim povezovanjem umetnostno terapevtskih pristopov, izobraževanja, zdravstva in kulture za krepitev duševnega zdravja in dobrega počutja.

Cilj projekta

Projekt (ZA)ČUTI prinaša inovativni model povezovanja umetnostno terapevtskih pristopov, izobraževalnega raziskovanja in psihosocialne podpore mladostnikom. Posebna vrednost projekta je v tem, da se umetnost ne uporablja kot okras ali prosti čas, temveč kot dejavno orodje za podporo duševnemu zdravju – in to v sodelovanju s strokovnjaki s področja zdravstva in socialnega varstva.

(ZA)ČUTI ni zgolj projekt, temveč pilotni model, ki ga bo mogoče nadgrajevati, evalvirati in prenašati v druge lokalne skupnosti, zdravstvene ustanove in šolske kontekste. S tem prispeva k uresničevanju dolgoročnih ciljev nacionalnih in evropskih politik, ki kulturo razumejo kot dejaven element družbene blaginje in ključno orodje za spopadanje z izzivi sodobnega časa, zlasti na področju duševnega zdravja mladih. S pomočjo umetnostno terapevtskih pristopov (plesno-gibalna terapija, dramske tehnike, kreativni procesi) razvija celostni model podpore mladostnikom v času čustvenih, telesnih in socialnih prehodov.

Projekt vključuje

  • Organizacijo in izvedbo strokovnih posvetov (SZUT, Pedagoška fakulteta UL).
  • Umetnost kot obliko preventive in pomoči na področju duševnega zdravja mladostnikov: Izvedbo izkustvenih umetnostno terapevtskih delavnic z metodo Pomoč z umetnostjo, psihosocialna pomoč na regijskem nivoju Ljubljana – Celje – Maribor,
  • Supervizijo izkustvenih delavnic.
  • Performativni modul kot orodje za krepitev glasu mladih: produkcijo avtorsko soustvarjene predstave (ZA)ČUTIM z določenimi udeleženci delavnic – koreoterapevtski model (Maribor), vključitev v dogodke Platforma po Platformi – premiera predstave, postprodukcija projekta SENTIŠ (študentski projekt PEF UL) – oba projekta se predstavitva v Mariboru, kjer bo tudi strokovni posvet.
  • Izvedbo izkustvenih umetnostno terapevtskih delavnic v sodelovanju s Svetovalnim centrom za mladostnike in starše, Maribor,
  • Spoznavanje, pregled in predstavitev sistemskih rešitev povezovanja kulture in zdravja v mednarodnem okolju (študijski obiski mednarodne konference umetnostnih terapevtov),
  • Poletno počitniške ustvarjalne delavnice (ZA)DIHAJ s čutno zabavo v izvedbi partnerja: SZOTK - Slovenska zveza za javno zdravje, okolje in tobačno kontrolo.
  • Raziskava in izdaja znanstvene monografije: Pedagoška faklulteta UL.

Projekt (ZA)ČUTI ni klasična delavnica ali umetniški projekt

  • Je proces: varen prostor, v katerem se mladostniki srečajo z umetnostjo kot sredstvom za razumevanje sebe in sveta, ob tem pa jih spremljajo strokovnjaki s področja zdravja, terapije in umetnosti. Ta celostni model združuje preventivo, podporo in ustvarjalnost – kar je na presečišču sodobnih potreb in prihodnjih usmeritev evropskih kulturno-zdravstvenih politik.
  • Medsektorsko sodelovanje kot temelj povezovanja sektorjev, ki običajno delujejo ločeno: Projekt združuje kulturni sektor, izobraževalno raziskovalno sfero, zdravstvo in socialno varstvo, s čimer ustvarja inovativni model sodelovanja, ki omogoča celostno obravnavo mladostnika. To je v skladu s cilji Resolucije o nacionalnem programu za mladino 2023–2032, ki poudarja potrebo po povezovanju sistemov za celostno podporo mladim.
  • Decentralizacija kakovostnih inovativnih praks: projekt poteka v vzhodni kohezijski regiji, s čimer omogoča dostop do inovativnih programov tudi mladim zunaj večjih urbanih središč, kar sledi cilju enakomerne dostopnosti javnih kulturno-zdravstvenih storitev po vsej državi. Projekt se izvaja v Ljubljani in izven osrednjeslovenske regije (v Mariboru in Celju), kar pomeni pomemben premik k razvoju kakovostnih programov v lokalnih okoljih, kjer so potrebe pogosto velike, dostop pa omejen. S tem prispevamo k uresničevanju ciljev Nacionalnega programa za kulturo 2024–2031, ki med drugim poziva k širšemu umeščanju kulture v druga družbena področja in večji dostopnosti na celotnem ozemlju države.